check
סטארט-אפ מבטיח של רופאה חרדית בוגרת העברית | ארגון בוגרי העברית

סטארט-אפ מבטיח של רופאה חרדית בוגרת העברית

3 פברואר, 2021
Dr. Yael Zamir - Co-founder of Embrionics
Dr. Yael Zamir - Co-founder of Embrionics

מאחורי המיזם עומדת ד"ר יעל זמיר, האישה החרדית הראשונה שסיימה לימודי רפואה בישראל, ומהיזמות הטכנולוגיות הבודדות בקהילה. הסטארט-אפ אמבריוניקס (Embryonics), משתמש בבינה מלאכותית כדי להגדיל את שיעור ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ־גופית (IVF). ביולי האחרון הציגה החברה מחקר חלוצי בכנס MIDL (Medical Imaging with Deep Learning) במונטריאול. לפי המחקר, הטכנולוגיה של החברה הצליחה לגבור על עשרות מומחים בכירים מכל העולם ביכולת החיזוי שלה לגבי הצלחת ההפריה – ב־20% יותר בתחזית איזה עובר יוביל להריון מוצלח, וב־30% ביכולת לחזות איזה עובר לא יוביל להריון, ויש להימנע מהחזרתו לרחם.

המסלול של זמיר, האישה החרדית הראשונה שסיימה לימודי רפואה בישראל, היה רצוף מכשולים. היא גדלה בנתניה לאב מהנדס ואם אחות שעלו מרוסיה, שנייה מבין שישה ילדים, והתחנכה בבית הספר ובסמינר החרדי בית יעקב. כבר בכיתה א' היא הכריזה בפני מורותיה שכשתגדל תהיה רופאה. אולם ללא שום תקדים בחברה החרדית, רובן היו סמוכות ובטוחות כי עם השנים היא תגלה שהאופציה כלל אינה פתוחה בפניה.

זמיר סיימה תיכון בגיל 17, ופנתה למסלול השכיח בקרב נשים חרדיות – לימודי הוראה. הוריה חששו שאישה רווקה שתחל לימודי רפואה תהפוך לפסולת חיתון, ואם לא די בכך – כבת בכורה היא גם תהרוס לאחיותיה הצעירות את השידוכים העתידיים. לימודי ההוראה לא הספיקו לזמיר, והיא בחרה במה שהיא מכנה "מסלול עוקף" – תוכנית בת שנתיים וחצי של לימודי סיעוד לנשים חרדיות בבית החולים לניאדו. אלא שההשתתפות בתוכנית רק עוררה בה עוד יותר את הרצון להגשים את חלום הילדות שלה. היא התחתנה בשידוך עם גבר שהצהיר כי הוא דווקא מאד שמח על שאיפותיה.

במהלך לימודי הרפואה היא ילדה ארבעה ילדים, מה שלא מנע ממנה להשלים את המסלול בזמן וללא הנחות. כששואלים אותה איך הצליחה לשלב את הכל היא משיבה "אין לי תשובה טובה, אלה שני דברים שהיו לי חשובים מאוד – לבנות משפחה ולהיות רופאה. יש לי בעל תומך מאוד, שגם לו יש קריירה כעורך דין, ועשינו את זה ביחד", הילדים שלה, היא מספרת, "גדלו על הלימודים שלי וכבר כיום יודעים המון מושגים רפואיים".

לאחרונה חתמה החברה על הסכם עם חברת אוברצ'ר המפתחת רובוט לבחירה של ביציות ועוברים. אוברצ'ר גייסה 30 מיליון דולר ממשקיעים מובילים כמו וינוד קושלה, ראקוטן היפנית ואלן אנד קומפני. המנכ"ל של אוברצ'ר, מרטין ורשבסקי, הוא המייסד והיו"ר של Prelude Fertility – רשת מרפאות ההפריה הגדולה בארצות הברית. אוברצ'ר מעוניינת שאמבריוניקס תהיה התוכנה שמפעילה את הרובוט שלה, הנמצא כעת בניסויים קליניים. באמבריוניקס עצמה הושקעו עד כה 4 מיליון דולר, כמיליון דולר מתוכם במענק מרשות החדשנות, והיתר בהשקעה מקרן ההשקעות של משפחת שוסטרמן ממנהטן וממשקיעים פרטיים נוספים.

לכתבת מקור >>>
צילום: תמי בר שי