check
קרן ERC תשקיע 6 מיליון אירו בשלושה חוקרים בוגרי העברית | ארגון בוגרי העברית

ספרו לנו מה דעתכם!

והאירועים שלנו...

חדשות הבוגרים

מחיר מיוחד לבוגרים

 


 

קרן ERC תשקיע 6 מיליון אירו בשלושה חוקרים בוגרי העברית

24 דצמבר, 2020
ERC Grant
ERC Grant

קרן המענקים של המועצה האירופית למחקר של האיחוד האירופי, ה-ERC, מקרנות המחקרים הגדולות בעולם הודיעה כי תעניק כשישה מיליון אירו (24.5 מיליון שקל) לשלושה פרופסורים מהאוניברסיטה העברית: אורי כץ מהמחלקה לפיזיקה יישומית, רונית ריצ'י ראשת החוג ללימודי אסיה וראשת מדור הודו ואינדונזיה, ואורי גבאי מהמכון לארכאולוגיה. שלושתם - בוגרי האוניברסיטה. כל אחד מחוקרים זכה במענק אישי של כשני מיליון אירו, כשסכום הזכייה הכולל עומד על 5,959,498 אירו. שני חוקרים – פרופ' ריצ'י ופרופ' גבאי – הם הזוכים היחידים במדעי הרוח מכל האוניברסיטאות בארץ. כל המענקים ניתנו במסגרת "ERC Consolidator Grant" של הקרן.

פרופ' מיכאל סיגל, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה, שיבח ואמר כי "הפקולטה למדעי הרוח מתברכת בחוקרים מצויינים, מן הטובים ביותר בעולם בתחומי מחקר רבים ומגוונים, והזכייה של פרופ' רונית ריצ'י ופרופ' אורי גבאי במענקי ERC התחרותיים היא עדות ברורה לכך. הם מצטרפים למספר מרשים של חברי פקולטה שזכו במענק זה בשנים האחרונות, וביחד הם סימן מובהק למצוינות המחקרית ולמובילות של הפקולטה בארץ ובעולם".

פרופ' רונית ריצ'י תקבל את המענק על מחקרה על תרגומים אינטרלינאריים - ז׳אנר דו-לשוני הכולל טקסט בשפת המקור ותרגומו, מילה במילה, הנכתב בין השיטין – המוכרים מתרבויות שונות ברחבי העולם מזה מאות רבות, אך כמעט ולא נחקרו. 
פרופ' אורי גבאי יקבל את המענק על מחקרו אודות הכהנים-המלומדים של מסופוטמיה הקדומה. מחקרו מתרכז בכתב יתדות מן האלף הראשון לפנה"ס, שנכתב בשפה השומרית ובשפה האכדית על ידי הכהנים של מסופוטמיה הקדומה. 
פרופ' אורי כץ זכה במענק בעקבות מחקרו העוסק בפיתוח שיטות דימות וחישה אופטיות חדשניות שיאפשרו מבט מיקרוסקופי אל עומק רקמות, דרך סיבים אופטיים זעירים ואף מעבר לפינה. עבור פרופ' כץ זהו מענק ERC השני שהוא זוכה בו. מענק ERC Starting Grant ניתן לו בשנת 2015.

מענקי המועצה האירופית למחקר של האיחוד האירופי ניתנים מאז 2007 לחוקרים וחוקרות עצמאיים שבלטו בהישגיהם. שלושת חוקרי וחוקרות האוניברסיטה שיקבלו השנה את המענק יצטרפו לעשרות חוקרים אחרים של האוניברסיטה שקיבלו את המענק בשנים הקודמות. משרד הרקטור אוסף נתונים סטטיסטיים על מענקי ERC מזה 13 שנים. ישראל היא אחת המדינות המצליחות ביותר ביחס לגודל, כלכלה והוצאות מחקר. ישראל נמצאת במקום השני אחרי שוויץ בשיעור ההצלחה בקבלת מענקי ERC. אם לדרג את כל האוניברסיטאות באירופה לפי מספר מענקי ה-ERC שקיבלה כל אחת בתקופה זו - האוניברסיטה העברית נמצאת במקום השביעי המכובד, אחרי אוקספורד קיימברידג' ו-ETH  - סימן נוסף למצויינותנו האקדמית.

לכתבה המלאה >>>