check
בוגרות העברית גילו את המנגנון שמייצר זכרונות ארוכי טווח | ארגון בוגרי העברית

ספרו לנו מה דעתכם!

והאירועים שלנו...

חדשות הבוגרים

מחיר מיוחד לבוגרים

 


 

בוגרות העברית גילו את המנגנון שמייצר זכרונות ארוכי טווח

21 ספטמבר, 2020
Long Term Memory Research

Long Term Memory Research

 

מדוע זיכרונות מסוימים נעלמים לאחר יום ואחרים נשאר לזמן רב? מחקר חדש של פרופ' ענבל גושן והדוקטורנטית עדי קול ממרכז אדמונד ולילי ספרא לחקר מדעי המוח באוניברסיטה העברית, שהתפרסם לאחרונה במגזין היוקרתי Nature Neuroscience, מראה לראשונה שתאים בשם אסטרוציטים משתתפים באפקט ה"רושם הראשוני" ועוזרים לבחור איזו חוויה תקודד במוח שלנו ותתייצב לזכרון ארוך טווח.

עדי קול: "רוב החוויות שאנחנו חווים לאורך חיינו יקוטלגו כזיכרונות קצרי טווח וייעלמו עם הזמן, אך חלק מהחוויות יעברו תהליך של התייצבות במוח שלנו ויהפכו לזיכרון ארוך טווח שנוכל לשלוף שבועות ולפעמים אפילו עשרות שנים אחרי שקרו, גם אם היו חד פעמיים". 

פרופ' ענבל גושן הסבירה את החדשנות של תוצאות הניסוי: "מצאנו לראשונה שבזמן למידה ישנה פעילות גם בהיפוקמפוס וגם בקורטקס. כאשר עשינו מניפולציה על אסטרוציטים בהיפוקמפוס, גילינו שהפעילות בקורטקס ירדה משמעותית. כלומר, האסטרוציטים מנעו מתאי עצב בהיפוקמפוס לשלוח עותק של הזכרון לקורטקס ובכך בלמו את תהליך היצירה של הזיכרון ארוך הטווח". קול הוסיפה "כבר זמן רב שהקהילה המדעית מנסה להבין כיצד מוחלט אילו חוויות יצרבו בזכרון שלנו לזמן רב ואילו לא. תוצאות המחקר הזה חושפות שהאסטרוציטים בהיפוקמפוס לוקחים חלק בהחלטה הזו כבר בזמן שאנחנו חווים חוויות חשובות. במידה וההחלטה חיובית לגביי ארוע מסוים, הוא יעבור במקביל שני תהליכים – האחד הפיכתו לזכרון קצר טווח, והשני כמועמד לארוך טווח".

לקריאה נוספת >>>
למאמר מלא >>>