check
יוזמה חשובה של בוגרי ובוגרות העברית | ארגון בוגרי העברית

יוזמה חשובה של בוגרי ובוגרות העברית

3 פברואר, 2022
One Eight Project by HUJI Alumni

One Eight Project by HUJI Alumni
ההיי־טק הישראלי נהנה מפריחה חסרת תקדים: רק בשנה האחרונה סטארט־אפים גייסו יותר מ-25 מיליארד דולר והונפקו יותר מ-20 חברות ישראליות בוול סטריט. מי שנהנה מכך היו בעלי המניות של החברות, ובהם מייסדים ועובדים שמכרו מניות בהיקף של מיליארדי דולרים. עובדה זו עוררה שיח ציבורי בנוגע להשפעה על הכלכלה הישראלית בכלל, ועל הפערים החברתיים־כלכליים הגדלים בפרט.

מתוך השיח הזה צמחה יוזמה חדשה בשם "אחד.שמונה", שנועדה לגרום להיי־טקיסטים לתרום לקהילה באמצעות הקצאת 1.8% מהמניות או האופציות שברשותם, לטובת השקעה בעמותות שונות שייבחרו על ידי חברי המיזם. את המיזם מובילים בוגרים בכירים בקהילת ההיי־טק הישראלית, ובהם יניב ריבלין, עומר זרחיה, סתו ארז, אביטל שטרנגולד, מאיה עזריה ואמילי ברג. משקיעים בכירים בתעשייה נרתמו אף הם לפרויקט והתחייבו לסייע ולתרום לו.

באחד.שמונה, הכוונה להתחיל מלמטה, מהעובדים, כפי שנעשה ביוזמת הנתינה של וורן באפט וביל גייטס. כל עובד יכול להצטרף ללא תלות במעמדו, באמצעות חתימה על מסמך לא משפטי (Pledge), ובו המשקיעים מצהירים על רצון להעביר 1.8% מהאופציות שלהם לטובת צבר הכסף של קהילת אחד.שמונה. בין ההתחייבות לתרומה בפועל יכול לעבור זמן ממושך, לפעמים כמה שנים, מכיוון שחלק מהחברות עדיין פרטיות, ולא בטוח שתהיה דרך להנזיל את המניות, והאתגר הוא להגיע לכמות מהותית של עובדים. מנהלי המיזם מתכננים להשיק אותו באירוע חגיגי בשבועות הקרובים. בהשקה המתוכננת ישתתפו בכירים בתעשייה, והיא תלווה בקמפיין ממוקד בלינקדאין הקורא לכל העובדים בתעשייה להצטרף.

מי שהתחייב לתרום את כספו ייקח חלק גם בהחלטה לאן יועבר הכסף שייצבר. במסגרת אחד.שמונה תוקם ועדת השקעות, שתהיה מורכבת משורה של אנשי מפתח מהתעשייה, והיא תבחר עשרה מיזמים. מנהלי המיזם מבטיחים כי בוועדת ההשקעות יהיה ייצוג מלא לכל הפריפריות, וכן שוויון מגדרי מלא. למנהלי המיזמים שנבחרו תהיה האפשרות לנסות לשכנע את חברי ועדת ההשקעות בכך שהמטרה שהם פועלים למענה ראויה לכסף, באמצעות הצגה בסגנון הרצאת TED ב"דמו דיי" מיוחד שייערך אחת לרבעון. לאחר הצגת עשרת המיזמים יצביעו חברי ועדת ההשקעות של אחד.שמונה בפלטפורמה דיגיטלית ייעודית ויקבעו כיצד יחולק הכסף שנצבר במיזם.

בהמשך מתכננים במיזם לרתום את עובדי ההיי־טק לתרום בדרכים נוספות, מלבד באמצעות כסף. "אין סיבה שלא ננצל את המוחות הטובים שיש בהיי־טק כדי לעזור למיזמים הנבחרים, אם זה בשיווק, בהיבטים טכנולוגיים או בכל אופן אחר", אומרים בהנהלת המיזם.

לאתר המיזם >>>

למקור >>>