check
מנחם בומבך | ארגון בוגרי העברית

מנחם בומבך

Menachem Bombach
נולד במאה שערים בירושלים. נשוי, אב לחמישה ילדים. למד בישיבת ויז'ניץ בבני ברק ובישיבת מיר בירושלים. השלים תואר ראשון בחינוך במכללת מורשת יעקב, ותואר שני בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. בשנת 2013 ייסד את המכינה החרדית באוניברסיטה העברית וניהל אותה במשך מספר שנים. בוגר המחזור הראשון של תכנית "שלוחי ציבור" של מכון מנדל למנהיגות ובהמשך היה לדיקן התוכנית. מנהל פרויקטים בכיר במכון מנדל. הקים ומנהל רשת מוסדות חינוך "נצח" הכוללת גם בית ספר וירטואלי לחרדים. בספטמבר 2020 מונה לחבר המועצה הלאומית לספריות ציבוריות. זוכה פרס החינוך הדתי עבור מוסד "לציון ברינה" שניהל.  
ציטוטים:

...היוזמה הראשונה שלי הייתה בגיל 12, יזמתי הקמת חברת תהילים. ילדים התכנסו בשבתות בבית כנסת וקראו פרקי תהילים ואני בתמורה הענקתי להם ממתק...

...מגיל 12 ידעתי שאני רוצה לעסוק בחינוך. אמרו לי שאני די טוב בזה...

...עבדתי כמדריך לעולים מחבר העמים. שם הבנתי שאם אני לא אלמד חינוך בצורה מסודרת אני לא אוכל לעשות את העבודה כמו שצריך...

...אני מאמין ששינוי מגיע אך ורק בגילאי חינוך...

...כשניהלתי בית ספר לעולים מחבר העמים התחלתי לפתח מודעות חברתית והבנתי שאני רוצה להשפיע הרבה יותר מאשר בעבר...

...לדעתי הפגנות זה בזבוז זמן וזה תמיד רק מגביר כעס וזעם...

...מדיניות ציבוריות לומדים כדי להבין מה זה "מדיניות" בכלל. איך להגדיר מדיניות, איך להגדיר ולהבין בעיה וכמובן כדי להבין את השלטונות והרשויות...

...אף אחד לא הצליח לפגוע באמונה שלי שאפשר לעשות פה טוב...

...אני מאמין שבן אדם יכול להיות חרדי וגם להיות מעורב אזרחית...

...אנחנו חוזרים למקורות הראשונים של החברה החרדית ששילבו בין עשייה לבין תורה...

...העיסוק המרכזי שלי הוא חינוך אבל אני גם יזם...

...אנחנו מגדלים חרדים עם זהות חרדית מובהקת שבו זמנית מאוד מחוברים לישראליות, למחויבות האזרחית. אנשים שיהיו חלק מהשוק התעסוקתי, יתרמו משמעותית להמשך פיתוח המדינה וגם יביאו הרבה אוצרות של ידע מארון הספרים היהודי...

...כל אחד צריך לעשות את דרכו האישית...

...זכיתי לראות בעיניים שלי את האדם השלם - האדמו"ר מוויז'ניץ ז"ל. היה איש מיוחד מאוד, אצילי, ערכי, שגרם לי לא אחת להתרוממות רוח... 

...כשהתחלתי ללמוד בעברית חששתי נורא. הבנתי שכחרדי אני עומד ללמוד במוסדות מעורבים, עם אנשים בעלי תפיסות לא יהודיות קלאסיות. אט אט הבנתי שזה באמת אתגר אבל תוך כדי הפכתי להיות יותר מבוסס בזהות שלי כחרדי...

...בסולם הערכים שלי – הבית שלי תופס מקום מאוד מרכזי...

...כשאתה נדרש להסביר את התפיסות שלך אתה מתחיל להעמיק יותר בארון הספרים היהודי בראש ובראשונה כדי לתווך אותם לעצמי...

...אני יכול לבכות ממיתרי כינור...

...עד היום יש לנו קשר קרוב מאוד בין רוב חברי לספסל הלימודים. אנחנו הוכחה שאפשר שבמרחב הציבורי יהיו אנשים בעלי דעות שונות, תפיסות שונות שמכירים את הטוב המשותף...

...יש חיים לפני האוניברסיטה העברית ויש חיים אחרי...

...אנחנו, כיהודים, יודעים שהשאלה יותר חשובה מהתשובה...

...אם אתה יודע להביא ערך ומשמעות לאנשים אחרים – תרוויח יותר מהרבה אנשים אחרים....

..אני אופטימי ללא תקנה...

...הרב אהרון ליכטנשטיין ז"ל לימד אותי איך ניתן לצעוד בנועם בין סבך המורכבות, שהמורכבות זה הרבה פעמים הפתרון ולא הבעיה...

...לרוב אנחנו יכולים לצמצם את הבעיה ולא לפתור את הבעיה...

...יש בלבול גדול במשמעויות עומק של המונח "דמוקרטיה"...

...הדבר שהכי מרגש אותי זה לראות תלמיד שלי מצליח...

...ההבנה שהייתי בצומת חשוב של אדם בחייו – זה האנרגיה שממלאה אותי ונותנת תמריץ להמשיך את העשייה...

...צריכים לפתח חיסון נגד שנאה...

...אני אוהב אנשים שמחים, לא מרירים...

...הייתי יכול להיות שף לא רע...

...כל שינוי מבוסס על שלושה מרכיבים: על טיפה מן הים, עומק המים ורוח נגדית. לפעמים עושים שינוי ממש קטן, אומנם רחב, ומסתפקים בזה, כשלמעשה נדרש שינוי עמוק יותר שיגיע ליסודות. וכמובן שלא צריכים לשכוח מהרוח הנגדית. מי שבא לפעול ייתקל ברוח נגדית...

...יכולה להיות קרבה בין בני אדם מתוך אחדות וללא אחידות...

...צריכים לצמצם את הפחד של האנושות...

...הייתי מחליף דמוקרטיה במוסר זה עשוי לתקן כמה כשלים מובניים...