הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל – חוזר בפעם העשירית. סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, ואת היחס בין האנושי ללא אנושי.
ההקרנות ילוו בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ.
בואו להיות איתנו, בואו להיות בעולם.
בוגרי העברית יוכלו לרכוש כרטיסים במחיר 10 שקלים בהוספת קוד הנחה ANT21 באתר הסינימטק.
רביעי 17.11.21 - 17:00
סינמטק 2
מעבר ים הלבן
בימוי: יבגני קלצ'יקן | 90 דקות
צפונית לחוג הקוטב, לחופי הים הלבן ברוסיה, חיים עשרות בודדות של אנשים בשלושה כפרים עזובים. איש ואישה לעצמם, ואלה עם אלה כקהילה קטנה, הם עושים את שניתן לעשות. הטבע והתרבות מנהלים יחסים חדשים פוסט סובייטים, משאירים מקום נרחב ליופי, לשקט, לוויתורים על מה שיכול היה להיות, ולחלומות צנועים על מה שיהיה.
רביעי 17.11.21 - 18:00
סינמטק 3
מרצה: ד"ר רותם גבע, האוניברסיטה העברית בירושלים
לכתוב באש
בימוי: רינטו תומאס, סושמיט גוש | 93 דקות
כנגד כל הסיכויים העיתון "גל החדשות", שנוסד ומנוהל על ידי נשים דליטיות, זוכה לתהודה נרחבת בהודו. הסרט פוגש את העיתונאיות הוותיקות כשאלו מכשירות דור חדש של נשים, אותו הן מציידות בנשק העכשווי – טלפון חכם. אלו יוצאות לדווח על סוגיות פוליטיות וחברתיות נרחבות. עוצמתן של הגיבורות מפעימה ומאפשרת הבנה חדשה ואחרת של החוויה הדמוקרטית בחברה מפולחת.
רביעי 17.11.21 - 19:00
סינמטק 2
מרצה: ד"ר אורית ואקנין-יקותיאלי, אוניברסיטת בן-גוריון
פדמה: אפילו לנמלים יש כנפיים
בימוי: ז'אווד חאליב | 89 דקות
בקהילה קטנה בהרי אטלס שבמרוקו, נשמרת חלוקת העבודה המגדרית ללא כל שינוי. הנשים נושאות בכל מטלות הבית והמשפחה, בעוד הגברים שמסיימים את עיסוקיהם, מבלים שעות בבית הקפה המקומי. כל זה משתנה כאשר אורחת מקזבלנקה בשם פדמה מגיעה לנפוש בכפר עם משפחתה. עד מהרה היא מערערת את המצב הקיים וקוראת לנשים בכפר להתקומם ולעמוד על זכויותיהן.
רביעי 17.11.21 - 20:30
סינמטק 3
באת אלי את עיניי לפקוח
על הקולנוע המהפכני של ז'אן רוש - שיחה בין פרופ' תמר אלאור ופרופ' דן גבע.
לאט לאט
בימוי: ז'אן רוש | 96 דקות
הבמאי ז'אן רוש מביא לפריז, כנגד כל המוסכמות, את חבריו האפריקאים כדי לחקור, עם ומול המצלמה, את בני עירו. במבט אתנוגרפי אירוני, חד ונוקב רוש הופך את הנחקר המסורתי לחוקר מהתל, ערמומי חסר עכבות ורחמים מול נחקריו, המתגלים במלוא אנושיותם השבירה. התוצאה: פריז, צרפת, הצרפתים, הקולנוע והאדם-כאדם, נגלים מחדש ואחרת באחד הסרטים המצחיקים והחכמים בתולדות הקולנוע.