check
ביו דבש דיווחה על הצלחה בפיתוח חלבון מזון מלכות מתורבת | ארגון בוגרי העברית

ביו דבש דיווחה על הצלחה בפיתוח חלבון מזון מלכות מתורבת

22 דצמבר, 2021
BeeIo - Artificial Honey Production is almost up and running

BeeIo - Artificial Honey Production is almost up and running
החברה מפתחת דבש מתורבת באמצעות חיקוי התהליך הביולוגי של ייצור הדבש בקיבת הדבורה - ונערכת להקמת מתקן פיילוט שייצר מאות ק"ג בשבוע. אחת ההשלכות הבולטות של משבר האקלים היא קריסה במספר דבורי הדבש בעולם, ירידה בהיצע הדבש ועלייה במחירו. חברת ביו דבש שמנסה לתת מענה חלקי לבעיה הגיעה היום לאבן דרך חשובה נוספת במאמציה לפתח ולייצר על בסיס מסחרי דבש מתורבת - כלומר דבש שיהיה זהה כמעט לחלוטין לדבש המיוצר על ידי זני דבורת הדבש אך - ייעשה במעבדה, בתהליך קצר משמעותית וללא צורך בדבורי הדבש. להערכת ד"ר אופיר דבש, מנכ"ל החברה ובוגר הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, אופן הייצור הזה עשוי להחזיר את האיזון האקולוגי לאוכלוסיית הדבורים.

ביו דבש, שמוזגה במאי 2021 לשלד הבורסאי וואיטסטון ונסחרת בבורסה בשווי של 91 מיליון שקל, עוסקת בפיתוח תהליכים ביולוגיים שמחקים את תהליך ייצור הדבש בקיבת הדבורה באמצעות הפרשת אנזימים שמפרקים את הצוף אותו היא יונקת. לדברי ד"ר דבש החברה הגישה בקשות ארעיות לרישום 4 פטנטים על טכנולוגיות מיצוי צוף מפרחים וטכנולוגיית הפיכת הצוף לדבש. לדבריו, החברה מסוגלת להפיק את הצוף המשמש כחומר גלם לייצור הדבש בכמויות גדולות משמעותית מהכמויות שנאספות ע"י דבורי הדבש, להפריד את הצוף מחומרים לא רצויים כמו שאריות של אנטיביוטיקה וריסוס, לעבד אותו לדבש ולנדף את עודפי המים כדי להגיע לצמיגות של הדבש הטבעי.

דבש ציין כי המודל העסקי של החברה מבוסס על מכירת חומרי גלם לחברות המזון הגדולות בעולם שכבר עתה מגלות עניין בפיתוח. לדבריו, רק זן אחד מ-1,100 זני הדבורים בישראל מייצר דבש אולם האדם רתם אותן לצרכי ההאבקה וייצור הדבש שלו וגרם לדחיקתם של זנים אחרים ולהפיכת זני הדבש לרגישים יותר למחלות. הבסיס השני למודל העסקי של החברה מתוכנן להיות הקמת מפעלים בקרבת מרכזי ההפצה הגדולים של חברות הקמעונאות הגדולות בעולם.

לכתבה המלאה >>>