check
מה בין תיאוריית ההיקשרות לטיפול בעזרת בעלי חיים? | ארגון בוגרי העברית

מה בין תיאוריית ההיקשרות לטיפול בעזרת בעלי חיים?

15 ספטמבר, 2021
Animal Therapy - Magid

Animal Therapy - Magid
מחקרים רבים מצביעים על כך שקשר עם בעל חיים משפיע על המצב הנפשי, הגופני והחברתי של מטופלים. בשל כך, טיפול בעזרת בעלי חיים תופס לו מקום של כבוד בין השיטות הטיפוליות הנפוצות. כשידע זה משולב בעבודה עם ילדים ומבוגרים שלא זכו לקבל ולחוות בשנות חייהם הראשונות את הקשר הנכון עם הדמויות ההוריות שטיפלו בהם, זוהי הזדמנות ייחודית בשבילם לבצע "תיקון" ולרכוש את מיומנויות ההיקשרות ההכרחיות הללו דרך הטיפול בעזרת בעלי החיים.

כמה מילים על תיאורית ההיקשרות
ג'ון בולבי, פסיכיאטר ילדים ופסיכואנליטיקאי בריטי, פיתח את תאוריית ההיקשרות שעוסקת בקשר המתפתח בין הילד להורה בשנות חייו הראשונות. התקשורת בין התינוק חסר ישע ונטול הגנות לבין הדמות הטיפולית בונה את התייחסותו של הילד לעצמו ולעולם שמסביבו. הוא מתקשר איתה בבכי, ביצירת קשר עין ובהיצמדות אליה. הקירבה בין התינוק לבין הדמות המטפלת בו תלויה לא רק במערכת ההתקשרות שלו איתה, אלא גם בתגובותיה אליו ובזמינותה לסיפוק צרכיו הרגשיים. בולבי קרא לקשר רגשי זה ה"בסיס הבטוח" בשל היותו מרכיב חשוב ביותר בקשר בין אם לילד מעבר לסיפוק צרכים גופניים.  קרבתה של הדמות הטיפולית והתייחסותה המיטיבה עמו עוזרת לתינוק לגבש תחושת ביטחון, מווסתת את רמת המתח שלו, מספקת לו תמיכה ועידוד ועוזרת לו להתמודד בעת מצוקה ולחץ. איכותו של הבסיס הבטוח שנוצר בגיל כה צעיר משפיע על האדם גם בבגרותו ובא לידי ביטוי בהתנהגותו, במערכות היחסים שהוא מפתח, בדימויו העצמי וביכולתו להתמודד לאורך חייו. 
אולם, כאשר הדמות המטפלת נחווית ע"י התינוק כלא זמינה, לא קשובה ובלתי עקבית הוא מתקשה לבטוח בעולם שמסביבו ולפתח תחושת ביטחון בתוכו. לכן, גם יחשוש מהתמודדות עם מצבים חדשים ובלתי מוכרים ויתקשה ביצירת קשרים עם אנשים שאינו מכיר.
מחקרים פסיכולוגיים רבים הראו, שלאנשים בעלי תחושת ביטחון יש ראייה חיובית על טבע האדם, הם נותנים אמון בזולת, מרגישים שליטה בחייהם ובעלי יכולת הסתגלות טובה. לעומתם, האנשים שלא הצליחו לפתח דפוס היקשרות בטוח מחזיקים בתפיסות שליליות יותר ביחס לאחר שהן תוצאה של התנסויות התקשרות שליליות. הם נמנעים יותר מליצור קשר, מרגישים שונים ונוטים לפרש בצורה מועצמת את תגובות האחרים במיוחד במצבי מצוקה ולחץ.

לכתבה המלאה >>>