check
זוכי פרס א.מ.ת. לשנת 2019 | ארגון בוגרי העברית

זוכי פרס א.מ.ת. לשנת 2019

25 יוני, 2019
EMET Prize 2019 Winners

EMET Prize 2019 Winners

פרס א.מ.ת., הוענק על הצטיינות בהישגים אקדמיים ומקצועיים בעלי השפעה מרחיקת לכת, ותרם תרומה משמעותית לחברה הישראלית, הכריז על זוכי 2019 בחמש קטגוריות: תרבות ואמנות, מדעים מדויקים, מדעי החיים, מדעי החברה והרוח. מטרתו של פרס א.מ.ת של קרן אלברטו מוסקונה ניסים ז"ל היא "להכיר באלה הרואים במצוינות כדרך חיים, ואת הגשמת הפוטנציאל האנושי כחיונית ליצירת עולם טוב יותר לדורות הבאים", אמר ניסים שהחשיב את הפרס כנובל הישראלי. למעשה, זוכי פרס נובל הראשונים קיבלו את פרס EMET. השנה הוכרז על 11 זוכי הפרס בקטגוריות השונות ומתוכם 8 הם בוגרי האוניברסיטה העברית בירושלים. להלן רשימת הזוכים עם נימוקי חבר השופטים כפי שפורסם באתר הבית של הפרס:

מדעי החיים: ביו-רפואה

פרופ' ינון בן-נריה - על תרומתו המדעית החשובה להבנת תהליכי העברת אותות בתאי מערכת החיסון ופענוח מנגנוני העברת אותות בלתי תקינה בתאי סרטן. על עבודתו המדעית המעולה ועל ההבנה המנגנונית העמוקה שנבעה ממחקריו הבסיסיים ואשר תורגמה על ידו ועל ידי חוקרים רבים נוספים לפיתוח מולקולות מעכבות העברת אותות ולגישה חדשה וחשובה לטיפול בסרטן.

פרופ' מיכל שוורץ - על מחקריה המקוריים ופורצי הדרך, שפיתחו תחומי מחקר חדשים העוסקים בתפקידה של מערכת החיסון במוח ובמחלות נוירולוגיות, שהפכו על פניהן את התיאוריות הקיימות. על פיתוח גישות המנצלות את מערכת החיסון לטיפול במחלות מוח ניווניות, כמו אלצהיימר ושיטיון, שטרם נמצא להן מרפא ושעשויות לשנות לחלוטין את הגישה הטיפולית למחלות נוירודגנרטיביות.

פרופ' יאיר רייזנר - על מחקרו החלוצי באימונולוגית השתלות שהוביל להישגים קליניים יוצאי דופן בפיתוח השתלות תאי אב המטופוייטים לחולים בהם לא נמצא תורם מתאים. על תרומתו החשובה המאפשרת טיפול במגוון ממאירויות המטולוגיות, בעיקר בסוגים שונים של לוקמיה ועל שבאמצעות פיתוחן של השתלות פרצות דרך אלו הביא למצב בו לכל חולה ניתן למצוא תורם ולהבראתם של אלפי חולים.

מדעים מדויקים: פיזיקה וחלל

פרופ' צבי פירן - על עבודתו פורצת הגבולות באסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות, ובפרט, על תרומתו המכרעת לפתרון הבנת פרצי קרינת גמא ויצירת היסודות הכבדים במערכות אלה.

מדעי הרוח: היסטוריה כללית

פרופ' זאב קדר - על תעוזה אינטלקטואלית יוצאת דופן שהביא לשדה המחקר ההיסטורי בישראל. על תרומתו רבת-החשיבות לחקר התקופה הצלבנית והעולם הים-התיכוני בימי הביניים, על התובנות המקוריות בכל הנוגע למפגשים בין-דתיים ובין-תרבותיים בעבר ובהווה ומחקריו בהיסטוריה השוואתית, בהיסטוריה יהודית ובטיפוח לימודי ארץ ישראל ועל הנפח המדהים של פעילותו.

מדעי החברה: מדעי המדינה ואסטרטגיה

פרופ' אבנר דה שליט - על מחקריו המעמיקים והמגוונים המתמודדים עם שאלות מעוררות עניין כמו אחריותנו לדורות הבאים, האתגר המטריד של עוני ואי-שוויון והדרך בה ערים מתעצבות והתפקיד שהן ממלאות בתהליכי ההגירה. על היותו חוקר בעל מוניטין בין-לאומי ועל תרומתו הרבה לתמורות באקדמיה ובחברה שמחוצה לה.

תרבות ואמנות: תרגום שירה וספרות

דוקטור חנה עמית כוכבי - על שהפכה את מלאכת התרגום לשליחות יוצרה בתרגומיה עולם מקומי עשיר, עתיר זיכרונות טקסטואליים על שיצרה את ההיכרות המעמיקה , התקפה, עם הספרות, המחזה והשירה הערבית המודרנית לצד יצירות מופת מלשונות אחרות.

דוקטור דוד ויינפלד - על שהעמיד את השירה הפולנית במרכז השירה והתרבות הישראלית, כשרונו הספרותי הבלתי רגיל, לצד הארודיציה האירופית והיהודית הגדולה, עשו את תרגומיו ליצירות-ספרות עצמאיות למעשה. ויינפלד העלה את מלאכת התרגום למדרגתה של יצירת אומנות מושלמת.

ברכות חמות לכל הזוכים!

צילום: קובי קלמנוביץ'