check
בוגר העברית - שליש מהעובדים בעולם יצטרכו לעבור הכשרה מחדש כדי לשמור על רלוונטיות | ארגון בוגרי העברית

בוגר העברית - שליש מהעובדים בעולם יצטרכו לעבור הכשרה מחדש כדי לשמור על רלוונטיות

11 אוגוסט, 2021
Haim Israel - Chief Strategy Official - Bank of America
Haim Israel - Chief Strategy Official - Bank of America

כבר שנים שהכותרות בתקשורת מבשרות על כך שהרובוטים מאיימים לגזול את המשרות שלנו ולהשתלט על שוק העבודה. חיים ישראל, בוגר האוניברסיטה העברית, ראש תחום המחקר הגלובלי של בנק אוף אמריקה, לא מתכחש למגמת האוטומציה - אך סבור שהטכנולוגיה דווקא תיצור יותר משרות מאלה שהיא תכחיד.

מחקר חדש של בנק אוף אמריקה מצביע על כך שהשימוש ברובוטים צפוי למחוק 85 מיליון משרות עד 2025 - אך ליצור במקביל קרוב ל-100 מיליון משרות חדשות. כך, שהעודף נמצא לצד העובדים. איך בדיוק תיצור הטכנולוגיה משרות ולא תייתר את העובדים בשר ודם? כדי להסביר זאת, ישראל חוזר לימים הראשונים של הכספומטים.

"אי שם בשנות ה-80, קראו לכספומט The Bank Killer. אמרו שזה 'יהרוג' את עובדי הבנקים ויביא לאבטלה, מכיוון שעד אז רוב עובדי הבנקים עסקו בעבודות טכניות. אבל במקום לשלוח אותם הביתה, הבנקים לקחו את העובדים שמשרתם התייתרה והכשירו אותם מחדש לתפקידים איכותיים יותר. בסופו של דבר, הדבר הביא לכך שכמות העבודה במגזר הפיננסי קפצה באופן משמעותי, ההון האנושי התפתח, וגם השכר של העובדים עלה".

למרות האופטימיות בנוגע למספר המשרות העתידיות, מהמחקר עולה כי שליש מכוח העבודה בעולם, כמיליארד איש, יצטרך לעבור הכשרה מחדש עד 2030 כדי לשמור על רלוונטיות בשוק העבודה החדש.

"אחד הנושאים הכי חמים בעולם הוא הניסיון לחזות את שוק העבודה העתידי ולהכין את העובדים אליו. המדינה המובילה בעולם היא דנמרק, שמוציאה 2% בשנה על הכשרות לחסרי תעסוקה, ארה"ב מוציאה רק 0.1% - וישראל קרובה מאוד אליה בתחתית דירוג המדינות המפותחות, עם 0.16%", אומר ישראל, שמשמש גם ראש תחום השקעות תמטיות בענק הבנקאות האמריקאי.

[.....]

אילו מיומנויות היית ממליץ להורים להקנות לילדיהם?

"יצירתיות, יצירתיות ויצירתיות. זה הדבר הכי חשוב להקנות להם. חוץ מזה, הורים צריכים להבין שהדור הצעיר הולך לעבוד הרבה יותר, תוחלת החיים שלו תהיה ארוכה מאוד והוא לא יפרוש בגיל 65, אלא בגיל 70-75. הם יעבדו 55 שנה מחייהם. יהיו שינויים אדירים. מי שמסיים כיום בית ספר או אוניברסיטה יחליף כמה עבודות, ואפילו כמה קריירות. מישהו יכול להתחיל כעורך דין ולסיים כאלגוריתמיקאי. כמו המדינות, גם ההורים חייבים להבין אילו מקצועות ייעלמו ואילו יהיו נדרשים".

לכתבה המלאה >>>