check
זוכי פרס ישראל לשנת תשפ"א | ארגון בוגרי העברית

זוכי פרס ישראל לשנת תשפ"א

22 פברואר, 2021
Israel Prize 2021
Israel Prize 2021

פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל. מדי שנה בשנה מגישות וועדות השופטים לשר החינוך את המלצתן להענקת הפרס בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה בישראל. הזוכים הם אזרחי-ישראל - יחידים או, במקרים חריגים שותפי הישג, שגילו הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם או שתרמו תרומה מיוחדת לחברה בישראל. בין חתני הפרס השנה – ארבעה בוגרי האוניברסיטה העברית שזכו להוקרה על העשייה שלהם:

1. פרופ' ניצה בן דב - כלת פרס ישראל לחקר הספרות. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי בן דב, שרבים ממחקריה תורגמו לשפות זרות, "הגיעה להישגים במחקרי הספרות העברית מהיבטים אוניברסליים והשוואתיים, תוך בחינת הספרות העברית החדשה והעתיקה המתכתבת עם יצירות הספרות הגדולות של העולם המערבי". 

2. פרופ' יאיר זקוביץ - חתן פרס ישראל בחקר המקרא. בנימוקיה ציינה הוועדה כי: "יאיר זקוביץ הוא מחוקרי המקרא המקוריים בארץ ובעולם. בעבודותיו חקר את ההיבטים הספרותיים של המקרא, ואת הפרשנות הפנים-מקראית והשתלשלותה לאחר המקרא. בחיבוריו פיתח שיטה מיוחדת לזיהוי קשרי גומלין בין ספרי המקרא, דרך משחקי מילים ושזירת מוטיבים. פרסם ספרים ומאמרים רבים וחשובים בעברית ובלועזית והעמיד תלמידים הרבה. זקוביץ גם תרם רבות לקרב את המקרא אל הציבור הרחב בפרסומיו ובהרצאותיו."

3. פרופ' בן-עמי שילוני חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי המזרח הרחוק. בנימוקיה ציינה הוועדה כי "פרס ישראל בחקר מדעי המזרח הרחוק, מוענק לפרופסור בן-עמי שילוני מהחוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית בירושלים, על תרומתו הייחודית לייסוד ופיתוח לימודי יפן במדינת ישראל. פרופ' שילוני פעל רבות להעלאת המודעות ליפן ולמזרח הרחוק בציבוריות ובתקשורת הישראלית. הוא העמיד דורות של תלמידים, שרבים מהם השתלבו באקדמיה, בסקטור הציבורי ובסקטור הפרטי בישראל ובעולם". עוד ציינה הוועדה כי "פרסומיו הרבים ותרומתו לחקר ההיסטוריה המודרנית של יפן, ובפרט מחקריו על תרבות ופוליטיקה ביפן לפני ובזמן מלחמת העולם השנייה, מוסד הקיסרות של יפן, והשוואה תרבותית בין היפנים והיהודים, נחשבים לפורצי דרך בתחומם".

4. פרופ' אריאלה לבנשטיין - כלת פרס ישראל בתחום חקר העבודה הסוציאלית וחקר הקרימינולוגיה. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי לבנשטיין היא "דמות ייחודית המשלבת ידע בעבודה סוציאלית, קרימינולוגיה וגרונטולוגיה. היא מחלוצות חקר הזיקנה, שערכה לאורך השנים מחקרים על ההיבטים החברתיים של איכות חיי הזקנים ומשפחותיהם וכן ובסוגיות של התעללות והזנחת זקנים ויחסים בין-דוריים במשפחה".

ברכותינו לכל הזוכים!