check
שלושה בוגרי העברית - זוכי פרס ישראל 2024 | ארגון בוגרי העברית

שלושה בוגרי העברית - זוכי פרס ישראל 2024

31 מרץ, 2024
Israel Prize 2024 to three HUJI Alumni

Israel Prize 2024 to three HUJI Alumni
האוניברסיטה העברית וארגון בוגרי העברית מברכים את שלושת הזוכים, חברי הסגל בעבר ובהווה ובוגרים, בפרס ישראל לשנת 2024!

זוכה פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה פרופ' גרשון בן-שחר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, החל את הקריירה המחקרית באוניברסיטה העברית, בה השלים את הדוקטורט. במחקרו עסק בפסיכופיזיולוגיה קוגניטיבית, בין היתר בחן תגובות פיזיולוגיות והתנהגותיות למידע סיגניפיקנטי ולמידע מפתיע. למחקריו נודעה השפעה מכרעת על החלטת בית המשפט העליון בכל הנוגע לקבילות תוצאות בדיקת פוליגרף כראיה בתיקים פליליים. בעברו כיהן כראש המחלקה לפסיכולוגיה, דיקן הפקולטה למדעי החברה ופרו-רקטור באוניברסיטה העברית. כמו כן כיהן בתפקיד נשיא האוניברסיטה הפתוחה. במהלך הקריירה העניפה פרסם פרופ' בן-שחר למעלה מ-100 מאמרים בכתבי-עת מדעיים, וכן ספרים בנושא פסיכו-פיזיולוגיה. על מחקריו זכה בפרס א.מ.ת. לשנת 2011.

זוכה פרס ישראל בחקר סטטיסטיקה, פרופ' יעקב ריטוב, שימש כפרופסור מן המניין במחלקה לסטטיסטיקה ומדע הנתונים באוניברסיטה העברית, בה גם השלים את הדוקטורט. פרופ' ריטוב הינו מומחה בעל שם עולמי שתרם רבות לתיאוריה סטטיסטית ובפרט לסטטיסטיקה של מודלים עם מימד גבוה, שיטות בייס אמפריות, מודלים א-פרמטריים ופרמטריים למחצה. עבודתו תרמה להבנה טובה יותר של הסקה סטטיסטית במודלים מורכבים ותוצאותיו מהווים היום חלק חשוב מהבסיס התאורטי של סטטיסטיקה ומדע נתונים מודרניים. פרופ' ריטוב זכה על מחקריו בפרס מייטנר-הומבולדט למחקר בשנת 2008.

זוכה פרס ישראל בחקר מדעי החיים, פרופ' חגי ברגמן, חוקר מוח ורופא במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית ובמחלקה הניורוכירורגית של המרכז הרפואי הדסה. פרופ' ברגמן נודע בתרומתו פורצת הדרך בחקר מחלת הפרקינסון ובשיטת טיפול נוירולוגית ופסיכיאטרית המבוססת על גירוי חשמלי ושינוי פעילות של אזורים במוח הידועה גם בשם "גירוי מוחי עמוק". שיטה זו, מהווה כיום כשיטת הטיפול המרכזית עבור התסמינים המוטוריים של מחלת פרקינסון מתקדמת והפרעות מוטוריות אחרות המזוהות עם המחלה. כהוקרה על מחקרו בנושא "גרעינים בזאליים במחלת הפרקינסון'', במסגרתו הגיע להבנה טובה יותר של התהליכים המוחיים הגורמים לתסמינים הקליניים של מחלת הפרקינסון, היה פרופ' ברגמן בין שני הישראלים הראשונים לזכות בפרס אוזפיין לחקר פרקינסון. בשנת 2013 זכה פרופ' ברגמן בפרס רפפורט למצויינות בתחום המחקר הביו-רפואי ובפרס רוטשילד.

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה, בירך את הזוכים וציין כי: "זהו הישג לא פחות ממדהים, המדגים את הרמה האקדמית הגבוהה של האוניברסיטה העברית, המורכבת מחוקרים בעלי יכולות יוצאות דופן בדיסיפלינות מגוונות".