check
פרס ישראל בגיאוגרפיה, חקר ארץ ישראל והארכיאולוגיה לבוגר העברית | ארגון בוגרי העברית

פרס ישראל בגיאוגרפיה, חקר ארץ ישראל והארכיאולוגיה לבוגר העברית

28 מרץ, 2019
Prof Amnon Ben Tor

Prof Amnon Ben Tor

פרופסור אמנון בן תור הוא חתן פרס ישראל בגיאוגרפיה, חקר ארץ ישראל והארכיאולוגיה לשנת תשע"ט, הודיע שר החינוך נפתלי בנט. בן תור, יליד ירושלים, החל את לימודיו באוניברסיטה העברית בחוגים ארכיאולוגיה והיסטוריה של עם ישראל. בשנת 1957, ובשנת 1969 קיבל תואר ד"ר לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית. מאז אותה שנה ועד פרישתו לגמלאות (2004) לימד כחבר סגל של החוג (לאחר מכן מכון) לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית. בשנים 1974-77 כיהן כראש החוג ובשנים 1992-96 כראש המכון לארכיאולוגיה. בשנת 1988 נתמנה לבעל הקתדרה לארכיאולוגיה של א"י על שם יגאל ידין. בשנת 1999 קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת קומפלוטנסה בספרד, ובשנת 2000 קיבל את פרס שימל המוענק על ידי מוזיאון ישראל.

ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופסור יוסי כץ - יו"ר הוועדה, כשלצדו החברים – פרופסור אליעזר אורן, פרופסור עוז אלמוג ופרופסור נעמה גורן ענבר. השנה, הרכבי הוועדה כוללים נציגות נשים וזאת בהתאם למדיניות החדשה שקבע שר החינוך בנט.

מנימוקי הוועדה: "בזכות חפירותיו הרבות והמגוונות ופרסומיו המדעיים, שרבים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל לחוקרים בארץ ובעולם. במשך כחמישה עשורים, הוא עסק במחקר, בניהול חפירות ארכאולוגיות, במיוחד מפעל החפירות היוקרתי בחצור, בפרסומן בהרבצת תורת הארכיאולוגיה לדורות של תלמידים ובהכשרת הדור הבא של חוקרים. חפירותיו נוגעות בפרקים שונים בתרבותה החומרית של ארץ ישראל למן האלף השלישי לפנה"ס ועד לראשית האלף הראשון לפני הספירה".

במרוצת השנים עסק בהוראה ומחקר באוניברסיטאות בחו"ל ביניהן הרווארד, ייל, פנסילבניה, קולומביה, קמברידג' (אנגליה) והסורבון (צרפת). בין התלמידים לתואר שלישי אותם הדריך נמנים: רפאל גרינברג, דורון בן-עמי, שרון צוקרמן (ז"ל) ויוסף גרפינקל – כיום ראש המכון לארכיאולוגיה.

ברכותינו!