check
איתמר מדיקל נמכרה ביותר מחצי מיליארד דולר | ארגון בוגרי העברית

איתמר מדיקל נמכרה ביותר מחצי מיליארד דולר

14 ספטמבר, 2021
Co-Founder of Itamar Medical - Dr. Giora Yaron
Co-Founder of Itamar Medical - Dr. Giora Yaron

חברת איתמר מדיקל, שפיתחה מוצר לאבחון מהבית של דום נשימה בשינה, נמכרת לפי שווי של 548 מיליון דולר. מחיר המכירה הוא 31 דולר למניה במזומן, פרמיה של כ-55% על מחיר המניה טרם פתיחת המסחר. הרוכשת בעסקה היא חברת הקרדיולוגיה ZOLL Medical (זול מדיקל) האמריקאית, והעסקה אינה תלויה באבני דרך. מניית איתמר זינקה בתגובה, והגיעה כמעט למחיר העסקה. מניית החברה נסחרת בת"א ובנאסד"ק. 

בעלי מניות בולטים באיתמר מדיקל כיום, שייהנו מהאקזיט המרשים, הם קרן דירפילד האמריקאית, קבוצת ויולה הישראלית, ד"ר גיורא ירון וקבוצת הפניקס-אקסלנס. חברת סייבל השקעות ליוותה את החברה מיום הנפקתה והובילה את גיוסיה בשוק ההון. 

איתמר מדיקל הוקמה בשנת 1997 על-ידי היזמים ד"ר גיורא ירון ומרטין גרסטל (כיהן כדירקטור בחברת יישום של האוניברסיטה העברית), והרופאים ד"ר פרץ לביא (לשעבר נשיא הטכניון) וד"ר דני גור ז"ל (בוגר הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית). החברה נקראה על שם אחיו של ירון, שנפל במלחמת יום הכיפורים. מייסדי החברה פיתחו שיטה לאמוד באופן לא פולשני את הזרימה של הדם בעורקים, באופן שנותן מידע הן על איכות השינה והן על גמישות כלי הדם כאמצעי לאבחן את הסיכון העתידי למחלות לב. על בסיס מידע זה פיתחה החברה שני מוצרי אבחון במקביל, וב-2007 הונפקה בבורסה בתל אביב במקביל להפיכת המוצר שלה למסחרי. אלא שבמשך כמה שנים לא הצליחה איתמר להגדיל את ההכנסות שלה משמעותית בשוק האמריקאי. המוצר לאבחון סיכון למחלות לב לא הוסיף מידע רב מעבר לגורמי הסיכון המוכרים (השמנה, יתר כולסטרול ולחץ דם וכדומה), ואילו המוצר לאבחון דום נשימה בשינה (WatchPAT), שמאפשר אבחון ביתי, נחסם על-ידי רופאי השינה, שהעדיפו שהמטופלים יגיעו אליהם למעבדות השינה.

להצלחה של איתמר מדיקל כמה אבות, אחד הבולטים בהם הוא ד"ר גיורא ירון, שהיה ממייסדי החברה ומוביל אותה כיו"ר דירקטוריון פעיל. ירון, בן ה-73, מוכר כיזם סדרתי מתחום ההייטק, ובין חברות הטכנולוגיה שבהקמת היה מעורב ושנמכרו נמנות פנטקום ופי קיוב, שנמכרו לסיסקו ב-118 מיליון דולר וב-200 מיליון דולר בהתאמה; קומרנט, שנמכרה לרד האט בכ-115 מיליון דולר; הייפרוויז, שנמכרה לצ'קפוינט בעשרות מיליוני דולרים, ועוד. בין היתר שימש ירוד גם כיו"ר הדירקטוריון של חברת בדיקות התוכנה מרקורי, שנמכרה ל-HP ב-4.5 מיליארד דולר .

ירון החל את הקריירה כפיזיקאי (בעל תואר ראשון בפיזיקה ומתמטיקה, תואר שני בכימיה ודוקטורט - כולם מהאוניברסיטה העברית), וכתב דוקטורט על השפעת קרינה גרעינית על מכשירים אלקטרוניים. לתחום ההייטק נכנס כאיש פיתוח בחברת השבבים האמריקאית נשיונל סמיקונדקטור. הוא נבחר על ידי החברה להקים את מרכז הפיתוח שלה בישראל, ועמד בראשו. מרכז זה נחשב לאחד מאבני היסוד של תעשיית השבבים בישראל .

ירון מכהן גם כיו"ר ראש הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, ושימש בעבר כיו"ר חברות מסחור הטכנולוגיה רמות של אוניברסיטת תל אביב ויישום של האוניברסיטה העברית. הוא חבר בוועדה המייעצת לשר הביטחון.

לכתבה המלאה >>>
צילום: אלעד גרשגורן