check
מלון מיניאטורי של בוגר העברית - ד"ר יעקב תדמור | ארגון בוגרי העברית

מלון מיניאטורי של בוגר העברית - ד"ר יעקב תדמור

10 אפריל, 2024
Miniature Melon by Dr. Yaakov Tadmor

Miniature Melon by Dr. Yaakov Tadmor
בוגר העברית, ד"ר יעקב תדמור, ממכון וולקני, מכון המחקר החקלאי מבין המתקדמים בעולם, הצליח לפתח מלון בגודל מיניאטורי המבוסס על מוטציית גן יחידה.

לפני למעלה מ-15 שנה, ד"ר תדמור, מייסד ומדען ראשי של חברת "SuperFruiter", שמע על ספריית מוטציות של עגבניות שיצר חברו פרופ' דני זמיר מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית ברחובות (גם הוא בוגר העברית). ספריית המוטציות של פרופ' זמיר כללה אוסף של משפחות שונות של עגבניות, כל אחת נוצרה מהאבקה עצמית של זרע יחיד שעבר מוטגנזיה ושינויים שונים בגנים.

פרופ' זמיר "ערך" אלפי זרעים ללא מטרה ספציפית, תוך מיון ותיעוד השינויים הנראים לעין השונים שהתרחשו בצאצאים של כל אחד מהזרעים המטופלים. אחת ממשפחות המוטנטים הביאה לעלייה משמעותית במספר הפירות שיוצרו, לצד ירידה משמעותית בגודל הפרי.

דבר זה הוביל להקמת הסטארט-אפ "SuperFruiter", אשר החל בפיתוח מוצרים המבוססים על הגן בעל אותו השם. מוטציה יחידה זו משנה את המלון בכמה דרכים שונות. לא רק שהיא מקטינה את מימדי של כל פרי עד לגודל של כף יד ומשקלו כ-800 גרם בלבד, אלא שהיא גם מגדילה משמעותית את מספר הפירות לצמח מארבעה לכל היותר ל-20, ופוטנציאלית אף ל-100.

גודלו הקטן של הפרי מאפשר לגדל כל צמח בשטח קטן יותר, הדורש פחות משאבים. לדברי יעל אלטר, מנכ"לית "SuperFruiter", תנובת הפירות לדונם גבוהה בכ-60% מזו של מלון רגיל. החברה עובדת כעת גם על קו חדש של מלון גמדי שיהיה 100% אכיל - כולל הקליפה והגרעינים שבתוכו.

לכתבה המלאה >>>