check
90% מהמוסדיים מתכוונים להגדיל את חשיפתם להשקעות אלטרנטיביות | ארגון בוגרי העברית

90% מהמוסדיים מתכוונים להגדיל את חשיפתם להשקעות אלטרנטיביות

27 אוקטובר, 2021
Roi Avishay - Schroders Research
Roi Avishay - Schroders Research

המחקר השנתי של חברת ניהול הנכסים הבריטית שרודרס של הגופים המוסדיים הושק בראשונה ב–2017 וכולל 750 משקיעים המנהלים נכסים בהיקף של 26.8 טריליון דולר ומשתרעים על פני 26 אזורים. המחקר מצא כי 90% מהמשקיעים מתכוונים להגדיל בשנה הקרובה את ההקצאות שלהם למחלקות הנכסים החלופיים שלהם. 80% מהמשקיעים המוסדיים אמרו כי הצורך לגוון את פורטפוליו הנכסים שלהם הוא זה שהניע אותם להקצות כסף לנכסים פרטיים, לעומת 78% לפני שנה ו–73% מאלה שנסקרו ב–2019.

"החשיבות הגוברת של השקעה בנכסים פרטיים הודגשה עוד יותר בידי 47% מהמשקיעים, שציינו כי ימשיכו לגוון עם השקעות בשווקים אלטרנטיביים ופרטיים, בין השאר, כתוצאה מההשפעה הכלכלית והפיננסית של מגפת הקורונה. מדובר בשיעור כמעט כפול מהמשקיעים שהשיבו כך בשנה שעברה", ציינו בשרודרס. השקעות אלטרנטיביות הן שם כולל לאפיק השקעה ללא מתאם לבורסות, וכולל קרנות גידור, קרנות השקעה פרטיות, קרנות חוב, השקעה בקריפטו והשקעה בנדל"ן. 

עוד עולה מהמחקר כי לפי כשליש מהמשקיעים, השפעת הקורונה הגדילה את חשיבות משקלן של השקעות חברתיות (ESG). 54% ציינו כי אסטרטגיית ESG, שאחד מעקרונותיה הוא תועלת לכל בעלי העניין בתהליך השקעה, היא האטרקטיבית ביותר עבורם. כשבחנו בשרודרס לאילו נכסים פרטיים יופנו הכספים, עלתה התמונה הבאה: 37% ציינו כי הם ישקיעו בקרנות השקעה פרטיות, 32% ישקיעו בקרנות המתמחות בתשתיות, 29% בהשקעות אימפקט (השקעות חברתיות), 29% בחוב פרטי, 21% בנדל"ן, 18% בחוב של חברות תשתית, 13% בחוב של חברות נדל"ן, 11% בחקלאות ו–10% בביטוח לתחומיו השונים.

בבחינת החלוקה הגיאוגרפית עולה כי המשקיעים באסיה־פסיפיק ובצפון אמריקה נתנו עדיפות לקרנות השקעה אלטרנטיביות, ורוב המשקיעים באירופה חיפשו להגדיל את ההקצאות שלהם לקרנות תשתיות. באמריקה הלטינית החוב הפרטי של תאגידים היה סוג הנכסים הבולט. החששות מדמי ניהול גבוהים מדי, חוסר שקיפות והערכות שווי גבוהות היו המכשולים העיקריים שהמשקיעים הצביעו עליהם בכל הנוגע להשקעה בנכסים פרטיים. עם זאת, כשנשאלו המשקיעים המוסדיים על הסיכונים העיקריים באפיק זה, רק 42% מהמשיבים חששו מחוסר הנזילות ו–35% מהמהמורכבות של סוג הנכסים

לדברי רועי אבישי, מנהל הפעילות של שרודרס בישראל ובוגר תואר ראשון בסוציולוגיה ומדע המדינה מהאוניברסיטה העברית, "המגמה המתוארת במחקר מאפיינת גם את השוק הישראלי. בעשר השנים האחרונות אנחנו רואים תנועה בקרב הגופים המוסדיים לכיוון של השקעות באפיקים אלטרנטיביים כגון חברות פרטיות, טכנולוגיות, נדל"ן ותשתיות. אסטרטגיית ההשקעה הזאת מאפשרת פיזור סיכונים, הורדת המתאם בין השווקים הציבוריים לפרטיים, וגיוון מקורות התשואה העתידית".

גם גאורג וונדרלין, מנהל נכסים פרטיים גלובליים בשרודרס, התייחס למחקר ואמר: "הנכסים האלטרנטיביים ממשיכים לקחת חלק גדול יותר מהפורטפוליו של התיקים המוסדיים. מה שמעודד הוא הופעתם של סימנים המעידים על רב-גוניות בתוך השווקים האלטרנטיביים. ההזדמנות היא לא רק בגיוון בין השקעות ציבוריות ופרטיות, אלא גם בגיוון בתוך הנכסים האלטרנטיביים. השווקים האלטרנטיביים הם שונים מאוד. הם מציעים לא רק מגוון רחב יותר של סיכונים, כגון הנחות מורכבות או פרמיית נזילות — אלא גם מספר עצום של פתרונות השקעה ממוקדים בנכסים פרטיים, בהתאם להעדפות של המשקיעים".

למקור >>>