check
ד"ר יונתן וכסלר - סגן נשיא מחקר ופיתוח של OrCam | ארגון בוגרי העברית

ד"ר יונתן וכסלר - סגן נשיא מחקר ופיתוח של OrCam

VP RD Orcam - Dr. Yonatan Wexler

נולד ב-1971 בירושלים. נשוי לניקול ואב לשני ילדים. בוגר תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית ודוקטורט מאוניברסיטת מרילנד בארה"ב. את הפוסט-דוקטורט שלו עשה באוניברסיטת אוקספורד ובמכון ויצמן למדע. בשנת 2006 עבר מעולם האקדמיה לעולם העסקי והצטרף לחברת מיקרוספוט בתור איש מחקר. בשנת 2010 הצטרף אל פרופ' אמנון שעשוע, שאותו הכיר עוד לפני, וזיו אבירם להקמת מיזם חדש – אורקם בו משמש כסגן נשיא מחקר ופיתוח.

 

על החברה

אורקם נוסדה בשנת 2010 על ידי פרופסור אמנון שעשוע וזיו אבירם במטרה לרתום את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם כדי לפתח מוצרי עזר מבוססי בינה מלאכותית.

המכשיר המתקדם ביותר של החברה הוא OrCam MyEye 2 - מכשיר עזר מהפכני המסייע לעיוורים ולקויי ראייה. ה-OrCam MyEye 2 הינו מכשיר אלחוטי וקומפקטי שכולל מצלמה זעירה וחכמה, המתלבש בקלות על כל סוגי המסגרות למשקפיים באמצעות מחבר מגנטי. בסיוע הבינה המלאכותית ובהוראת המשתמש, המכשיר מסוגל לזהות טקסט מודפס או דיגיטלי מכל משטח ולהקריאו באוזנו של המשתמש, לזהות פרצופים, מוצרים, שטרות כסף, צבעים ועוד. כל זאת, בזמן אמת וללא צורך בחיבור לאינטרנט. המכשיר האינטואיטיבי מופעל באמצעות מחוות ידיים בסיסיות, והוא עוצב ותוכנן לשימוש בכל הגילאים ובכל הרמות של לקויות הראייה.

כיום אורקם מונה כ-310 עובדים בארץ ובעולם. משרדיה הראשיים ממוקמים בירושלים ומשרדים נוספים באנגליה, ארה"ב, וגרמניה.

על השילוב

> את לימודיי באוניברסיטה התחלתי מלימודי מתמטיקה, את מדעי המחשב הוספתי מאוחר יותר. לתכנת למדתי עוד בתיכון, הספקתי גם למכור תוכנה בתור תיכוניסט וחשבתי שמדעי המחשב לא יעזרו לי במיוחד. במתמטיקה ראיתי הרבה יותר שאלות מעניינות ודברים שהיו נראים לי קסומים. נמשכתי מאוד לתחום עיבוד תמונה. היו לכך שתי סיבות – הראשונה היא דווקא אומנותית, תמיד נמשכתי לאומנות ויזואלית. הסיבה השנייה כי זה נראה לי נושא מלהיב עם המון בעיות פתוחות. זה היה מאוד שונה ממדעי המחשב שעסוקים בדברים פנימיים של המחשב. עם זאת, כשהייתה לי את האפשרות להוסיף תואר במדעי המחשב בשנה השלישית – מיד הוספתי אותו מכיוון שהיו קורסים מאוד מעניינים. בתור ילד שרק סיים תיכון אתה לא מודע למלוא הדברים הקיימים, ככל שהתקדמתי יותר בלימודים שלי – מצאתי יותר ויותר דברים מרתקים. לאחר סיום התואר הראשון ראיתי שיש המון דברים נוספים שאני עוד לא יודע לפתור, לכן המשכתי לדוקטורט באוניברסיטת מרילנד. המוסדות שונים זה מזה וגם חוויית הלימודים משתנה ככל שאתה מתקדם יותר. הסביבה האקדמית נותנת לך מוטיבציה כי אתה מוקף באנשים משכילים ומדהימים שפותחים בפניך עולמות חדשים. זה נותן קפיצה מחשבתית והרבה כלים לעתיד.

> היה לי מזל שמצאתי את התחום שגם מעניין אותי ואני גם טוב בו. תחום שלא בהכרח חשבתי עליו. אני עדיין סקרן מה עוד אפשר לעשות, עוד לא התחלתי להתעייף. החיבור בין התעשייה לבין האקדמיה זה חיבור שאני מאוד נהנה ממנו. בימינו מאוד נפוץ לשנות את תחום הלימוד אחרי שנה-שנתיים וזה בסדר גמור. עד שאתה לא מגיע לעולם האקדמיה – אתה לא ממש יודע מה מעניין אותך באמת, במה אתה טוב ומה אחרים רוצים שתעשה. בכל מקרה חשוב שהתחום שלך יעניין אותך ותהנה ממה שאתה עושה.

> תמיד אהבתי דברים שעובדים, לבדוק פתרונות מול המציאות. כשסיימתי את התואר, מצאתי שההתפתחויות המעניינות היו באקדמיה ולא בתעשייה.  עלו שם שאלות מעניינות בתחומים רחבים אבל התשובות עדיין לא היו ברמה מספיק טובה לתעשייה. לכן היה מוקדם מדי לעבור לתחום המעשי. עם התקדמותי בלימודים והתקדמות טכנולוגית בעולם הדברים השתנו. מכיוון שאני בן אדם מאוד פרקטי – כשראיתי את ההזדמנות לעבור לעשייה מוחשית – עשיתי זאת. הצטרפתי לקבוצת מחקר במיקרוסופט שעסקה בבעיות זיהוי דמויות וסמלים בתמונות. כלומר המשכתי לעסוק במחקר ולפרסם אבל עם השלכות שימושיות. לדוגמה, פיצחנו אלגוריתם שידע למצוא ולזהות כתב על גבי דברים שונים, בין אם זה כתב על הקיר או שלט או דף עם טקסט. בעזרתו הצלחנו לעבור על מאות מיליוני תמונות ולזהות מה כתוב שם. זו הייתה בעיה שנבעה מצורך של מוצר ודרשה פתרון מחקרי באמצעות חשיבה אקדמית מחוץ לקופסה.

> אורקם הוקמה כשהייתה תחושה שאנחנו נמצאים בנקודה בזמן שאנחנו נוכל ליצור מוצרים חדשים שיכולים לעזור לאנשים. מוצרים לבישים שישמשו כעוזרים אישיים.  בני אדם הם יצורים מדהימים, עם הרבה יכולות. עדיין יש דברים שאנחנו פחות טובים בהם ונשמח לעזרה. למשל חשבון. כל מחשבון יעיל ומדויק פי כמה וכמה מבן אדם רגיל. הרעיון של ליצור דברים שעוזרים לאנשים – מדליק אותי. זה מה שאנחנו עושים באורקם – אנחנו בונים כלים שנותנים יכולות משופרות לאנשים ביום-יום. יש אוכלוסיות עם קשיים מסוימים. למשל, עוורים וכבדי ראיה מתקשים בדברים מסוימים כמו קריאה וניווט ולכן התחלנו בזה. כיום אנחנו גם בונים מכשירים לכבדי שמיעה. אלה מכשירים המאפשרים לאותם אנשים למצות את הפוטנציאל שלהם. יש הרבה דברים נוספים שאנחנו מתכוונים להגיע אליהם ולבנות אותם.

> אורקם לא חברה סטרטאפ טיפוסית. ברוב המקרים חברות עוטפות יכולת טכנית לטובת צורך בשוק. עיקר העבודה הוא המעטפת וההתאמה. באורקם אנחנו ממציאים טכנולוגיה חדשה לטובת יצירת שוק חדש.   החלק של החדשנות גדול בהרבה מהנורמה. אנחנו לא רק מייצרים משהו אלא עושים גם את כל עבודת המחקר העומדת מאחורי כל מוצר. התפקיד שלי דורש ניהול של הרבה מאוד אנשים מאוד מוכשרים בתחומים שלהם. את הפיתוח אנחנו מתחילים מהרעיון איך לעזור ולמי לעזור, ממשיכים לאלגוריתמיקה ולחומרה שיכולה להריץ את האלגוריתם ועד לממשק המשתמש והמוצר הפיזי עצמו. היום, המוצרים שלנו, זמינים ב-25 שפות ביותר מ-50 מדינות ומיוצרים בקו ייצור של ממש פה בארץ. כל התהליך הזה דורש המון מומחים – אלגוריתמיקה, תורת הלמידה, הנדסת תוכנה, ראיה ממוחשבת, זיהוי שפה, עיבוד שפה טבעית, אופטיקה, אקוסטיקה, פלסטיקה, עיצוב וגם אנשי מכירות. זה תהליך אדיר והצלחנו לעבור משלב הרעיון – לבנות מכשיר לכבדי ראיה – ועד לשלב המוצר בתוך 3 שנים בסך הכל.  

> עוד מעט אנו נשיק מוצר חדש המיועד לכבדי שמיעה. תארו לעצמכם מצב בו אתם יושבים במסעדה, כשנחזור לשבת במסעדות, ומולכם יושב אדם אחר אותו אתם רוצים לשמוע אך מתקשים לעשות זאת בגלל הרעשים מסביב. כשאנחנו מקשיבים למישהו אנחנו נעזרים גם בחוש השמיעה וגם קוראים את השפתיים של אותו בן אדם, גם אם לא מבחינים בכך. אנחנו שומעים יותר טוב כשמסתכלים על השפתיים. המוח יודע כיצד לשלב את המידע כדי לעזור לנו להבין. בנינו מכשיר שיודע לסנן את כל הרעשים מסביב, כולל קולות של אנשים אחרים, ולהדגיש רק את קולו של האדם עליו אתם מסתכלים באמצעות שילוב של טכנולוגיות זיהוי שפה וקולות דיבור וגם קריאת שפתיים. זה מאפשר לשבת בחדר רועש ובעזרת המכשיר שלנו לשמוע את הבן אדם הספציפי, ללא כל הרעשים מסביב. זה שונה בהרבה ממכשיר שמיעה רגיל שמגביר את כל הרעידות באוויר ומעביר לאוזניים. המכשיר שלנו מאפשר לאנשים עם ליקויי שמיעה לשמוע אנשים אחרים כאילו היו יושבים בחדר שקט ומדברים אחד על אחד. זה מגניב, זה מכשיר שמיעה שקורא שפתיים, דבר שלא היה מעולם.

> הטכנולוגיה שלנו היא אומנם יקרה אבל בהשוואה לפתרונות אחרים – דווקא זולה יותר. מה גם שזה מאפשר דברים שהלקוחות שלנו לא יכלו לעשות קודם. בהרבה מקומות המכשירים שלנו מכוסים על ידי ביטוחים. כמובן שכשמייצרים טכנולוגיה כה חדשנית – הכיסויים הרגילים לא מספיקים אחרינו. הרגולציה דורשת עדכון כדי לשלב פתרונות שלא היו קיימים קודם לכן.. מכשירי שמיעה, ברוב המדינות, כבר מכוסים על ידי הביטוח. מכשירי ראיה – לא היו לפני כמה שנים. היו כלי עזר אחרים – מקל, כלב ראיה. לא היה משהו מתוחכם שיכול לעשות הרבה יותר. כמובן שזה יבוא. אנשים מגיעים לגיל 40-50, הם בשיא הקריירה שלהם ופתאום העיניים מתחילות להתקלקל. הם השקיעו בעצמם, החברה השקיעה בהם, שווה לכולם שהם יוכלו להמשיך לתפקד. הטכנולוגיה שלנו עוזרת גם לילדים ומאפשרת להם להתפתח לצד ילדים אחרים ללא ליקויי ראיה. יש לנו לפחות שני אנשים שכבר סיימו את התואר השני שלהם למרות שהם בקושי יכולים לראות. בחורה מ-MIT לקראת סיום הדוקטורט שלה. זה מדהים, לראות שהכלים שיצרנו עוזרים לאותם אנשים להפיק את מלוא היכולת שלהם.  הילדים שלי כבר נולדו לעולם שבו קיימים המכשירים שלנו, משהו שהיה לגמרי מדע בדיוני בילדותי. בגיל 4 הילד שלי כבר "קרא" באושר ספרים למרות שהתפתחותית עדיין לא היה מסוגל להבין את הסימנים על הדף. זה מקסים לראות שהם מקבלים את זה כמובן מאליו.

> האתגר הכי גדול שלנו הוא שהטכנולוגיה שאנחנו מייצרים תהיה אמינה כמה שיותר. זה יחסית קל להגיע ל-70% אמינות. יותר קשה להגיע ל-80% אמינות. לעשות את הקפיצה מ-97% ל-99% אמינות – זה מאתגר ביותר. כדי שבן אדם עיוור יסמוך על כלי, הכלי הזה חייב להיות אמין. על זה אנחנו עובדים מדי יום ומשפרים את הטכנולוגיה שלנו כדי שתמשיך להשתפר ותהיה יותר ויותר אמינה. יתרה מכך – אנחנו אמנם עובדים על דברים מאוד מתוחכמים שחייבים להיות "ארוזים" בצורה פשוטה ונגישה כדי שכל אחד יוכל להשתמש בהם. בין אם מדובר במישהו בן 100 או בן 6. חלק מהאתגרים שלנו עוד לא פגשנו כי אנחנו עובדים על טכנולוגיה כל כך מתקדמת. חלק – הצלחנו לפתור. למשל – בעיית "מסיבת הקוקטייל", הצורך להפריד בין קולות של שני אנשים שנמצאים בסביבה רועשת. זו בעיה שהוגדרה כחסרת פתרון במשך עשרות שנים ואנחנו פתרנו אותה באמצעות המכשיר שקורא שפתיים והבאנו מוצר לשוק.

> התחלנו עם כבדי ראיה, המשכנו עם כבדי שמיעה, ואנחנו מתקדמים בבניית התשתיות שיאפשרו יכולות מדהימות נוספות. הסלוגן שלנו הוא Empowering People ויש עוד הרבה לעשות. זו משימה אינסופית. אנחנו ממציאים ובונים כלים לקראתה. ישנן המון שאלות מאד מעניינות בעולם ואני סקרן לדעת על כמה מהן אוכל לענות.