check
פריצת דרך בתחום חקר המוח: זיהוי תמותת תאי מוח במהלך התקף פסיכוטי באמצעות בדיקת דם | ארגון בוגרי העברית

פריצת דרך בתחום חקר המוח: זיהוי תמותת תאי מוח במהלך התקף פסיכוטי באמצעות בדיקת דם

19 יולי, 2022
Blood test for schizophrenia - Dr. Asael Lubotzky

Blood test for schizophrenia - Dr. Asael Lubotzky
מחקר ראשון מסוגו בחקר המוח בהובלת ד"ר עשהאל לובוצקי, בוגר האוניברסיטה העברית, רופא ילדים בכיר ביחידה לנוירולוגיה של הילד במרכז הרפואי שערי צדק, במסגרת עבודת הדוקטורט בהנחיית חוקרים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פרופ' יובל דור ופרופ' רות שמר (שניהם גם בוגרי האוניברסיטה) ובשיתוף פעולה עם פסיכיאטרים מהמרכז לבריאות הנפש "איתנים", גילה ממצא מוחי הקשור בסכיזופרניה באמצעות בדיקת דם. הגילוי עשוי לסייע בזיהוי מוקדם, באבחון, בהתערבות מוקדמת ובטיפול מתאים לסכיזופרניה.

הפיתוח המרכזי של המעבדה הייחודית שבה פועלים החוקרים לובוצקי דור ושמר, הוא איפיון תאי DNA מתאימים שמתו בדם וזיהוי הרקמה ממנה הגיעו. פיתוח זה הוביל את החוקרים לזיהוי דנ"א של תאים מתים שהגיעו מהמוח ומעידים על נזק מוחי. כך למשל גילו שניתן בבדיקת דם לזהות גידול סרטני גרורתי במוח. כעת מסתמנת פריצת דרך נוספת בתחום עם ממצאי מחקר ייחודי שהובילו לאחרונה החוקרים. במסגרת המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי eLife, נבדקו עשרות מטופלים, 29 מתוכם עם התקף פסיכוטי ראשון. זמן קצר לאחר שהחל ההתקף נלקחו מהם דגימות דם. דגימות הדם הושוו ל-31 דגימות מנבדקים בריאים ללא מחלה פסיכיאטרית והממצאים הקליניים נאספו ונותחו.

"כשהשווינו בין בדיקות הדם של המטופלים שסבלו מהתקף פסיכוטי ובין הדגימות של בריאים באותם הגילאים ראינו עלייה דרמטית ומובהקת סטטיסטית ברמות הדנ"א ממקור מוחי אצל המטופלים עם ההתקף לעומת אלו הבריאים. זו הפעם הראשונה שנמצא קשר בין ממצא פסיכוטי לבדיקת דם", מסביר ד"ר לובוצקי. בגופנו למעלה ממאתיים סוגי תאים שונים וכאשר תאים אלו מתים הם משחררים מקטעי דנ"א חופשי לזרם הדם. על ידי "ביופסיה נוזלית", כלומר בדיקת דם ואנליזה ייחודית אנו יכולים לגלות מידע רב על מקור התאים שמתו. מחקרים קודמים אמנם הראו כי בחולי סכיזופרניה ניתן לראות בסריקות MRI שינוי בנפח המוח, ממצא המעיד על אובדן של רקמת מוח, אך עד כה מעולם לא היה ידוע אם בזמן התקף פסיכוטי מתרחש נזק מוחי וישנה תמותה של תאי מוח. במחקר זה עלה בידנו להתחקות אחר נזק לתאי מוח המתרחש בתחילת ההתקף הפסיכוטי. לגילוי זה פוטנציאל אדיר לאיתור ולניטור מחלות מוחיות נוספות.

למאמר המלא >>>
צילום: יונתן זינדל