check
פרס ע"ש אדווארד אולנדורף לבוגרת העברית | ארגון בוגרי העברית

פרס ע"ש אדווארד אולנדורף לבוגרת העברית

12 ספטמבר, 2021
Edward Ullendorff Prize
Edward Ullendorff Prize

פרופ' אולגה קפליוק זכתה במדליית אדווארד אולנדורף לשנת 2021 על תרומתה המשמעותית בתחום השפה האתיופית השמית במהלך הקריירה שלה.

אולגה קפליוק היא פרופסור אמריטוס לבלשנות ולימודי אפריקה באוניברסיטה העברית בירושלים. היא נולדה בשנת 1932 בקרקוב, פולין. לאחר סיום לימודיה במחלקה לשפה וספרות ערבית והמחלקה לבלשנות שמית באוניברסיטה העברית בירושלים, היא קיבלה מלגה מממשלת צרפת באינלקו, פריז, ולקחה שיעורים בשפות אתיופיות וציוויליזציה, כולל קורסים בסיסיים ב-Cushitic. היא חזרה לירושלים והצטרפה למחלקה לבלשנות באוניברסיטה העברית, שם לימדה וואי, אמהרית, טיגריניה ונאו-ארמית עד לפרישתה. בסוף שנות ה-70 חזרה לאינלקו כפרופסור אורח וביקרה מספר פעמים באתיופיה לאחר המהפכה המרקסיסטית ב-1974, כולל הוראה בפקולטה לבלשנות של אוניברסיטת אדיס אבבה.

מחקרה ממשיך את עבודתו של המורה שלה, פרופסור הנס יעקב פולוצקי, העוסק בעיקר בתחביר של שני הענפים הנאו-שמיים, כלומר נאו-אתיופי ונאו-ארמי. הדוקטורט שלה בנושא "שפת הדיאלוג בספרות האמהרית המודרנית" עסק בהרחבה בתחביר האמהרי. היא הרחיבה את מחקרה (בלמעלה מ-100 מאמרים אקדמיים) להשוואה של מגמות אבולוציוניות של אתיו-שמי ונאו-ארמית עם שאר הניבים הנאו-שמיים ששרדו, כלומר ניבים ערביים ועברית מודרנית. היא גם ערכה מחקר על השפעתה של איראן על נאו-ארמית. בשנת 2005 זכתה אולגה קפליוק בפרס ישראל לבלשנות כללית.

"בלשנים צעירים, למדו כמה שיותר שפות, עדיף ממשפחות פחות ידועות שונות. רק על ידי לימוד שפות תוכלו לגלות קטגוריות לשוניות חדשות ובלתי צפויות אשר יפתיעו אתכם במקוריות, מורכבות ועומק שלהן" – אמרה פרופ' קפליוק.

הפרס מנציח את פרופסור אדווארד אולנדורף (1920-2011) שנבחר לחבר האקדמיה הבריטית בשנת 1965.
אלמנתו תמכה בנדיבות בהקמת מדליה לזכרו של בעלה לאור קשריו הארוכים עם האקדמיה, אותה העריך מאוד. המדליה הוענקה לראשונה בשנת 2012.