check
חוקרי העברית פיתחו בדיקת דם שיכולה להחליף ביופסיות | ארגון בוגרי העברית

חוקרי העברית פיתחו בדיקת דם שיכולה להחליף ביופסיות

16 דצמבר, 2021
Liquid Biopsy - Ilana Fox-Fisher

Liquid Biopsy - Ilana Fox-Fisher
בדיקת דם חדשה, שקיבלה את הכינוי "ביופסיה נוזלית", פותחה באוניברסיטה העברית ומאפשרת לאתר פעילות חיסונית ודלקתית ברקמות. הבדיקה תאפשר להימנע מביופסיות מכאיבות ובדיקות הדמיה יקרות. נכון לעכשיו, הדרך העיקרית לבחון את בריאות המערכת החיסונית היא בדיקת דם הסופרת תאי דם לבנים בגוף, אך בדיקות אלו אינן תמיד מספיק יסודיות. זה לא מותיר לחולים ברירה אלא לבחור באמצעים פולשניים.

השיטה החדשה פותחה על ידי חוקרי העברית כדי לנטר תהליכים חיסוניים מורכבים בתוך רקמות ואיברים מרוחקים. השיטה מסתמכת על שני עקרונות ביולוגיים בסיסיים. ראשית, תאים גוססים משחררים שברי DNA לזרם הדם. שנית, ה-DNA של כל סוג תא מכיל דפוס כימי ייחודי.

"ממצא מרכזי הוא ששברי DNA שמקורם במערכת החיסון אינם השתקפות פשוטה של ​​תאי דם במחזור הדם, אלא דו"ח מדויק של תהליכים חיסוניים המתרחשים בגוף", הסבירה הדוקטורנטית אילנה פוקס-פישר. "המחקר שלנו מצביע על כך שבאופן עקרוני, רופאים יכולים לפקח על תהליכים חיסוניים מרוחקים אך קריטיים על ידי מדידת ה'נפגעי הקרב החיסוני', כלומר, שברי DNA שמקורם במערכת החיסון שמסתובבים בדם של החולים". בדיקת הדם החדשה אכן קולטת שברי DNA שנשארו כתוצאה מהמאבק של מערכת החיסון במחלת הלימפומה, ללא צורך בשאיבת מח עצם והדמיה נוספת.

"אנו מקווים שבדיקת הדם החדשה הזו תיתן לרופאים תמונה מדויקת יותר של מצב בריאותו של המטופל, מעבר לספירות הדם הסטנדרטיות שלעתים קרובות אינן מספרות את כל הסיפור ומחייבות לעתים קרובות בדיקות מעקב פולשניות וביופסיות", אמרה פוקס-פישר.